Hulpverlenings / Toezicht mountainbike surveillances

 

Steeds meer hulpverleningsdiensten in Europa herontdekken in navolging van de Politie de mountainbike als surveillance middel.


Een goed voorbeeld hiervan zijn de Ambulancebikers in Londen en York. De London Ambulance Services ( LAS ) ontvangt gemiddeld 3500 meldingen per dag. Een groot deel van deze hulpverzoeken komt uit het drukke centrum. Door het ongelofelijk drukke verkeersbeeld in het centrum was het voor de LAS bijna onmogelijk om aan de wettelijke reactietijden te voldoen.

Reden voor LAS paramedic Tom Lynch, een voormalig BMX kampioen en wielercoach, om het gebruik van een fiets te overwegen. In 2000 begon Tom met reageren op hulpverzoeken in een mijl groot gebied in het centrum. De aanrijdtijden bleken veel korter te zijn dan voor de vierwielige ambulances. Wat dus het verschil van leven of dood kan betekenen in overvolle binnenstad. Niet alleen in het drukke verkeer maar ook parken en voetgangersgebieden bleken de mobiele eigenschappen een uitkomst.

London Ambulance Services 

Het is voor de ambulance bikers in het toeristische York, niet ongewoon om positie in te nemen op een drukke locatie en te fungeren als tijdelijke EHBO / hulppost. Door hun verschijning zijn ze voor het publiek laagdrempelig om aan te spreken. Hierdoor hebben de ambulance bikers al vele vroegtijdige medische problemen kunnen ondervangen en beoordeeld. Hierdoor kan erger worden voorkomen.

Soms wordt een ambulance geroepen terwijl ter plaatse blijkt dat niet nodig was geweest. De ambulance is eigenlijk voor niets gekomen. Wij noemen dat: ‘eerste hulp-geen vervoer’. De tijd dat de ambulance onderweg is naar deze melding en ter plaatse de patiënt onderzoekt en / of behandeladvies geeft, kan hij niet voor een andere opdracht worden ingezet.

 

LAS Cycle Unit in action.

Hoe
Het hoofddoel van is het verbeteren van de reactie snelheid en van de eerste hulp aan een slachtoffer.
Zeker nu de defibrillator is vrijgeven voor het gebruik van niet medisch personeel is de reactie snelheid erg belangrijk.

In navolging van de Politie hanteert ook de hulpverleningsmountainbike surveillance de basis van
· geschikte fiets
· juiste kleding en uitrusting
· Opleiding

Kosten efficiëntie en unieke mobile eigenschappen kan het gat vullen tussen lopen en een inzet van een vierwielig voertuig. Dit in het bijzonder bij overvolle evenementen of moeilijk begaanbare terreinen.
Ook EHBO’ers, BHV’ers, First responders kunnen een mountainbike surveillance beginnen.

Er kan worden gedacht aan mountainbike surveillance op
· Grote evenementen.
· Mobile evenementen zoals wandel, fiets en skate tochten.
· Pret en bungalowparken.
· Surveillances op drukke toeristische trekpleisters.
· Grote bedrijf en universiteitsterreinen.
· Surveillances op vliegvelden.
· Op en rond recreatiegebieden.


De basis zal alleen onderling verschillen.

Fiets
De fiets moet geschikt zijn voor de taak. Bij een ambulance mountainbike hangt al gauw 25 kilo op de achterdrager. Dan is een volledige vering minder belangrijk dan remkracht.
Tassen moet stevig en weerbestendig zijn.

Kleding
De kleding is belangrijk. Er moet met elk weer type gefietst kunnen worden. Daarbij moet de biker herkenbaar en zichtbaar zijn. En natuurlijk een fietshelm dragen.

De omgeving en taken bepalen natuurlijk het type fiets en uitrusting.

Voorbeelden van mogelijkheden zijn


De bedrijfshulpverlening mountainbike.

Bij middel en grote bedrijven en instellingen is een bedrijfshulpverlening plan verplicht. De BHV fiets is uitgerust om op te treden bij hulp verzoeken op grotere bedrijven en instellingen zoals daar bijvoorbeeld zijn universiteiten, veilingterreinen en winkelcentra. De BHV’er heeft als hoofdtaak om snel met de BHV fiets naar een hulpverzoek te rijden, te lokaliseren en inventariseren en de noodzakelijke eerste maatregelen te nemen.
Deze BHV fiets kan naast een standaard hulpmiddelen pakket ook aangepaste hulpmiddelen nemen welke van toepassing zijn op de aard van het bedrijf zoals bv chemische industrie.
Deze fiets is bijna identiek als de Eerste hulp bike. Het verschil zit hem vooral in het uiterlijk en meegevoerde middelen. De Eerste hulp biker zal gekleed in aangepaste kleding toezien terwijl de BHV biker meer ad hoc op de bike zal moeten stappen.


De Eerste hulp mountainbike
Het kleine broertje van de ambulancefiets en is bedoeld voor de vrijwillige hulpverlener. De eerste hulp bike kan ingezet worden door hulpverleners van het Rode kruis bij een grootschalige evenement. Het wordt hierdoor mogelijk sneller te reageren op een hulp verzoek. Daarbij kan deze fiets gebruikt worden bij een mobiele evenementen zoals een hardloop wedstrijd of een grootschalige evenementen
Deze fiets is minder zwaar uitgerust dan de ambulancefiets daar er minder medische middelen vervoerd hoeven worden. Aan uitrusting zal bestaan uit een basispakket van verbandmiddelen en verbindingsmiddelen.

De Brandweer mountainbike
Diverse vrijwillige brandweer Korpsen rijden op Brandweer mountainbikes. Hierdoor kan de vrijwilliger snel naar de Kazerne komen zonder verkeershinder. Tevens worden deze Brandweer mountainbikes ingezet bij toezicht en hulpverlening bij evenementen en zoekacties naar vermiste personen. Tevens kan de mountainbike worden ingezet bij brandpreventies op campings en recreatiegebieden.

De reddingbrigade mountainbike
De reddingsfiets is opgebouwd en uitgerust om te werken in onverharde omgeving zoals recreatiegebieden. Met deze fiets wordt het mogelijk een groter gebied te bewaken en snel ter plaatsen te kunnen gaan bij een hulpverzoek. Naast een EHBO set is deze fiets ook uitgerust met redding hulpmiddelen zoals een reddingstorpedo en redlijnen. Naast het redden van drenkelingen kan de bike gebruikt worden voor overige hulpverlening en zoekacties op een recreatie of natuurgebied.

Mark Inman, York, UK 

 

De Ambulance mountainbike
Deze ambulance mountainbike is speciaal voor professionele hulpverlener.

Deze fiets is de zwaarste uit de serie hulpverleningsfietsen daar de meeste medische hulpmiddelen en medicatie vervoerd moeten worden. Deze fiets is vooral bedoeld voor het gebruik op verharde ondergrond en is uitgerust met een stevige standaard ivm met zijn gewicht.

 


Uitrusting
Door moderne technieken zijn medische apparatuur kleiner en onafhankelijk geworden. Een goed voorbeeld is de defibrillator welke tegenwoordig nog maar een tiende is van de oude apparatuur. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om een volwaardige uitrusting samen te stellen van minder dan 25 kilo.

 

De Beveiligings mountainbike

In Europa beginnen ook steeds meer beveiligingsbedrijven het voordeel te ontdekken van de mountainbike. Dit is logisch, want redelijk wat taakstellingen van de Politie mountainbike surveillance komen overheen met die van beveiligingsbedrijven. Ook hier ligt de kracht in het de mobiliteit en geruisloosheid van de mountainbike. De basis blijft ook hier; een goede fiets, kleding en opleiding.
In Amerika is deze vorm van de security Bike patrol al ingeburgerd.
Zo heeft bijvoorbeeld spoorwegmaatschappij AMTRAK zijn eigen bike patrols en rijdt de US Border Patrol surveillances op de mountainbike langs de grenzen.

Door de dreiging van terreur aanslagen surveilleren er ook security bikers op vliegvelden, olieraffinaderijen, Kerncentrales, havens, belangrijke tunnels en bruggen.

 


Een aparte groep van deze security bikers zijn de militaire bewakings bikers.
Deze soms zwaar bewapende bike patrols bewaken militaire objecten en installaties.

Klik hier voor meer mountainbike surveillance in het Leger.

 

 


Contactgegevens .:. Copyrights

Werken in de mountainbike surveillance is simpel. Het enige wat nodig is..........is Training, Beheersing, Wijsheid, Vasthoudendheid, Mensenkennis, Conditie, Discipline, Uitstraling, Durf, Ervaring, Wetskennis, Doorzettingsvermogen en BIKEPATROL.NL