IPMBA

 

Bikepatrol.nl in actie op het IPMBA Wereld Bike Patrol congres
Albuquerque, New Mexico

Ook dit jaar was de webmaster actief op het IPMBA congres.
En ook dit jaar, was het hele jaar sparen, meer dan waard
.

Samen met een Amerikaanse collega, met een paramedic achtergrond verzorgde hij de vierdaagse opleiding
voor Teamleaders van Ambulance bike patrol teams.

Op het eigenlijke congres stond Tommy's bijdrage, wederom in het teken van het gebruik van de mountainbike surveillance
bij evenementen etc.
Hierbij werd onderandere de samenwerking met Politiepaarden geoefend.

Met dank aan the APD mounted Unit.

Binnenkort een verslag


IPMBA Congres 2008 Indianapolis, Indiana USA

Hosted bij de Indianapolis Metropolitan Police Department

Het jaar was omgevlogen en het 18de IPMBA congres stond weer voor de deur.
Met hulp van de toenmalige Minister ( lees 13de maand ) en gespaarde uren was het wederom mogelijk,
om af te reizen naar Indianapolis. Indiana.

EMS
Door mijn samenwerking met de onder andere de bikers van de London Ambulance service was het idee ontstaan
om dit jaar een advanced EMS Bike patrol cursus op te zetten.
Deze cursus is een ontworpen voor de EMS bikers die hun basis opleiding hebben gevolgd.
Samen met Amerikaanse EMS collega Marc Zingarelli zijn een reeks van uitdagende onderwerpen samengevoegd.
Hierbij heb ik me als “politie” biker vooral bezig gehouden met veiligheid, werken bij slecht zicht en duisternis, zoekacties en werken bij grote demonstraties etc etc.
Deze cursus gaat een vervolg krijgen op het volgende IPMBA congres in New Mexico.

Op het eigenlijke congres mocht ik de 21 workshops deelnemers laten kennis maken met het geheim van de rubber kip. Deze rubber kip is een hulpmiddel bij een les methode voor fiets en mountainbike lessen.

Ook bij mijn workshop “grootschalig optreden” melde zich een erg grote groep deelnemers.
Om dezeworkshop compleet te maken had ik de beschikking over 4 politiepaarden.

Twee persoonlijke hoogte punten waren een bezoek aan het “Major Taylor ” Velodrome
Major Taylor was de eerste Afro-american, die in 1899 Wereldkampioen sprint op de baan werd.
En dat in een periode dat “negers” niet gewenst waren in de witte elitaire wielersport.
Natuurlijk kon ik de kans op een paar ronden op deze baan te rijden niet weerstaan.


Niet alleen, maar met 150 bikers een ronde over Indianapolis motor speedway rijden, is ook een belevenis van de eerste orde.
Dit 4 kilometer lange ovale race circuit is waarschijnlijk het beroemdste ter Wereld.
Waar Landgenoot Arie Luyendijk 2 maal de Indi500 op zijn naam schreef.
Het heeft 257,325 vaste zitplaatsen wat kan worden uitgebreid tot 400,000.
Hoezo groot??

 

The winner of the Indi 2 miles 2008
"The Flying Dutch Man"

Kortom het congres was weer een enorm avontuur.
Nu maar weer sparen voor Albuquerque.


IPMBA Congres 2007 Baton Rouge, Louisiana USA

Na weer een jaar van geld en uren sparen was het eindelijk het moment gekomen om in het vliegtuig te stappen.
Ditmaal een lange reis naar Louisiana, een van de zuidelijke staten van de VS.
Want Baton Rouge, aan de oevers van de Mississippi, was het decor van de 17de IPMBA congres.
De staat Louisiana is het meest bekend van de Cajun kruiden en orkaan Katrina .

Dit jaar was het IPMBA congres te gast van de Ambulance Cycle team van Baton Rouge. Dit EMS bike team had in samenwerking, met de plaatselijke Politie, zich enorm uitgesloofd om van het congres een succes te maken.
De organisatie was wederom perfect.

Net als vorig jaar, eerst als Instructeur de Special Tactics And Riding Skills cursus ( STARS ) begeleid.
De deelnemers aan de STARS kregen weer een keur aan trainingen en lessen voor hun kiezen.
Ook de voorgeschotelde casussen waren pittig en vroegen veel van het tactische inzicht van de deelnemende bikers.

 

Als laatste toetje van deze vijfdaagse training mochten de deelnemers kennis maken met de Hollandse tactieken.

Op de bijhorende bike patrol beurs kon iedereen zich weer laten voorlichten over de nieuwste fietsen, uniformen en uitrustingstukken.

Op het eigenlijke congres mocht ik de eerste ochtend, de collega´s laten kennis maken met de Hollandse tactieken op het gebied van grootschalig optreden.
De tweede ochtend stonden in het teken van safety tactics voor Ambulance bikers. Een andere discipline van de bike patrol maar zeker niet minder interessant.
De reacties op deze workshop waren zeer positief. Zo positief dat in samenwerking met het Londense ambulance bike team de mogelijkheid wordt bestudeerd om hiervan een complete voortgezette EMS cyclist cursus te maken.

Natuurlijk was er weer de competitie parcours. Een snel tijdparcours waarbij de nodige van de eigen fiets vaardigheden wordt gevraagd.
Een steile klim, slaloms, trappen op en af, er zat van alles in en dat onder een brandende zon.
Sjef ( IBT Breda ) was eerste in de leeftijdsklasse 40/49.
Ondertekende was derde in die klasse met 6 seconden verschil.
Maar pakte wel met mijn Team, de tweede plaats voor Teams.

Helaas is de tijd ook ditmaal omgevlogen en moest het enorm gastvrije Baton Rouge, met zijn mudbugs (rivierkreeftjes) worden verlaten. Misschien wel net op tijd, want de Cajun gekruide kilo´s vlogen er aan.

Het sparen kan weer beginnen want de uitnodiging voor het 18de congres op 19 – 26 april, 2008 in Indianapolis, Indiana USA.

 

IPMBA Gongres 2006 Dayton, Ohio USA

Ook dit jaar weer mijn koffer en fiets ingepakt, om de lange reis over de Oceaan te maken.
Want ditmaal was de IPMBA voor de 16de Wereld congres neergestreken in Dayton. Ohio.

In vergelijking met verleden jaar was de rol omgedraaid want ik maakte de reis niet als “student” maar als IPMBA instructeur.

Dayton, Ohio is een stuk groener dan het hete Arizona van vorig jaar. Gastheer The Dayton Police Department is voor Amerikaanse begrippen, met 400 agenten, een van de grootste Politie Korpsen van Amerika.
Verder is Dayton vooral beroemd geworden door de gebroeders Wright.
Deze fietsenbouwers schreven op 17 december 1903 historie door met hun zelfgebouwde vliegtuig het luchtruim te kiezen en een heel nieuw tijdperk in te luiden.
Een feit waar de bewoners van Dayton bijzonder trots op zijn.

Een aardig detail is het feit dat deze broers hun fietsenmerk vernoemde naar hun Hollandse voorouders Van Cleve.

Over vliegen gesproken.
Net buiten Dayton bevind zich het grootste en oudste militaire luchtvaart museum ter Wereld.
Het National museum of the United States Air Force herbergt een collectie van 300 vliegtuigen.
Vier enorme hangers zijn gevuld met alle mogelijk type gevechtvliegtuigen van de afgelopen 100 jaar.
Van tweedekkers uit de WO1 tot de moderne B2 stealth bommenwerper.

Stars
Zoals elk jaar was er de mogelijkheid om voor het eigenlijke congres cursussen te volgen.
Het was een hele eer om gevraagd te worden als Instructeur voor de Survival Tactics and Riding Skills (STARS) cursus. Want deze cursus wordt verzorgd door de meest vooraanstaande IPMBA instructeurs op het gebied van tactische vaardigheiden.
Bij de STARS cursus komen alle tactische vaardigheden in het gebruik van de mountainbike als een surveillance middel aan bod. Afgewisseld met diverse zeer uitdagende off-road ritten.

Het eigenlijke congres bestaat uit een grote verzameling van mountainbike surveillance gerelateerde workshops.
Ik mocht twee ochtenden de collega’s laten kennis maken met het gebruik van de mountainbike bij grootschalige optredens en de mountainbike als een surveillance instrument.

Er was tijd over om zelf deel te nemen aan workshops.
Een van deze workshops die ik bezocht, werd verzorgd door de Ambulance bikers uit Londen.
Deze vertelde hun persoonlijke relaas over de terroristische aanslagen van 7 juli 2005 op het openbare vervoer in Londen. De hulpdiensten werden op die dag naast 52 dodelijke slachtoffers ook geconfronteerd met 750 gewonden.

Verder is er nog de vakbeurs, competitie, BBQ, veiling voor het goede doel etc

Dit congres is en blijft een unieke plaats om te netwerken en ervaringen uit wisselen.

Volgend jaar is het IPMBA congres van 14 tot 21 April in Baton Rouge, Louisiana.
Voor mij is het sparen alweer begonnen.

Tommy

Congratulations for the survivors of the Stars course (or must I say scars course)
Chris, Ramon, Jason, Patrick, Dave, BB, Charles, Donald, James, Jonathan, William, Rich
and Ranger Rick.

Special thanks to Stars course crew Gary McLaughlin, Mike Johnston, Lou Ann “black widow” Hamlin, Kathleen Vonk, Tony Valdes and Mike “8 stitches” Campbell.

 

De webmaster naar het IPMBA congres 2005!

De vijftiende conferentie van de Internationale Police Mountainbike Association IPMBA in de verenigde staten werd dit jaar bezocht door meer dan driehonderd deelnemers uit 34 Amerikaanse staten en 8 landen.

Het was vroeg in de ochtend toen we vertrokken naar Scottsdale, Arizona USA. In onze bagage twee politie mountainbikes en de nodige uitrusting. Na dertien uur vliegen met overstappen kwamen we aan in Phoenix, Arizona.
Het eerste dat opviel was de enorme droge warmte die ons buiten het vliegveld tegemoet kwam. Phoenix heeft niet voor niets de bijnaam Airco city.

Scottsdale is een ‘rijke’ voorstad van Phoenix. Het congres was onder gebracht in een hotelcomplex compleet met workshopruimtes en beursruimte.
We hadden in ingeschreven voor de pre-congres Survival Tactics and Riding Skilss course.
De STARS cursus staat bekent als de meest uitdagende cursus. Deze cursus wordt dan ook verzorgd door de meest vooraanstaande tactische IPMBA instructeurs.
Tussen de deelnemers zaten naast Amerikanen ook een Australische, een Zwitserse en een Canadees collega.

De eerste STAR dag begon al vroeg met het “grootschalig optreden ”. Het was aardig om te zien dat wij in Nederland veel meer ervaringen hebben met dit onderwerp.
Om hun gebrek aan getrainde ME te compenseren heeft de Seattle bij de laatste grootschalige evenementen en demonstraties met succes eenheden op de mountainbike ingezet. Na het zien van de nodige video’s en uitleg was het op de fiets en oefenen.
Het was een aardige ervaring om met een gasmasker te fietsen bij een temperatuur van 30 Celsius.

De tweede dag stond geheel in het teken van de ‘close combat’. Gehuld in Redman pakken werden de nodige gevechtstechnieken geoefend. Met de adrenaline in je lijf kun je echt harde stoten en trappen plaatsen, zonder de andere te blesseren.
De derde dag werd in de woestijn doorgebracht voor een advanced riding skill les.
De omgeving was waanzinnig mooi en je waande je midden in een cowboyfilm. Alleen bleek het lastig van deze omgeving te kijken en het pad te volgen. En hier vallen is het laatste wat je wilde want de stenen waren scherp, de cactussen groot en vol stekels en er lagen rattle snakes op de loer. Snake bite ?

De vierde dag stond in het teken van scenario’s. Zowel binnen als buiten, bij daglicht als bij duister werden koppels geconfronteerd met een situatie uit de praktijk. Iedereen was uitgerust met de Redman body protectors en Simunition. Simunition is een mini verfpatroon zodat ook het gebruik van het vuurwapen is te simuleren is. Alles was dus te verwachten.
De scenario’s varieerden dan ook van het aanspreken van wat luidruchtige jeugd tot een terroristische aanslag en alles gebaseerd op het tactische gebruik van de mountainbike.

De laatste dag gingen we naar de grote schietbaan van de plaatselijke politie Korpsen. Nou ja schietbaan. Grote aarde wallen en een paar schijven blijken in Amerika genoeg om een schietbaan te heten. Onder een brandende zon en in een hoog tempo werden alle mogelijke schietoefeningen uitgevoerd die allemaal in het teken stonden van de mountainbike surveillance.
De grande finale waren de tactieken van het grootschalig optreden.
Met een gasmasker op, schreeuwende mensen en rookbomen, werden de nodige tactische opdrachten uitgevoerd. Met recht een waardige finale van de Star Course.

Op donderdag begon het eigenlijke congres.
Deze bestaat uit een serie van workshops en trainingen op het gebied van de mountainbike surveillance. Deze variëren van onderhoud van de fiets tot night riding skills.
Bovendien zijn er de nodige trainingen en workshops voor de ambulance en security bikers.

Een van de gevolgde workshops over terrorisme werd gegeven door een collega uit Israël. Iemand met ervaringen van de eerste hand wat een behoorlijke indruk maakte.
Maar ook de les over verkeerseducatie voor de jeugd was zeer bruikbaar.

Natuurlijk werd er ook veel informatie en ervaringen uitgewerkt tussen de deelnemers.
Het is erg leuk om the horen dat ondanks verschillen de mountainbike surveillance overal in de wereld zo’n succes is.

Het bezoek aan het IPMBA congres was een unieke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar.

Meer foto's en info over het IPMBA congres, klik hier!

De International Police Mountain Bike Association IPMBA


Officer Allan Howard, of de Dayton, Ohio, Police Department, en Officer Kirby Beck, of the Coon Rapids, Minnesota, Police Department, zijn de grondleggers van de IPMBA. Zij realiseerde zich dat veel collega’s telkens weer bezig waren om het wiel opnieuw uit te vinden, op het gebied van de mountainbike surveillance.

In 1992 werd de eerste IPMBA bestuur gekozen om aan de volgende doelen te werken.
· Het promoten van de mountainbike surveillance bij de Politie.
· Het fungeren als liaison tussen leden, fiets organisaties en industrie.
· Fungeren tussen leden onderling, individueel en Teams.
· Standaardisering van beleid, opleidingen en procedures.
· Mee ontwikkelen van nieuwe producten tot voordeel van de Bike Teams.
· Verspreiden van bike patrol gerelateerde informatie aan leden.
· Organiseren van Opleidingen.
· Organiseren van een jaarlijkse conferentie.

Voorbeelden uit de praktijk.
De IPMBA heeft nu in de Wereld ongeveer actieve 3500 leden.
De IPMBA fungeert als adviesgroep en gesprekspartner voor bv de Inter. Association of Chiefs of Police en overheden.
De IPMBA heeft als enige politie mountainbike surveillance Associatie ter wereld, een fulltime staf in dienst.
Nieuws en informatie worden verspreid door de IPMBA magazine een Maillist en internet site.

Veel leveranciers van bike patrol producten bieden kortingen aan IPMBA leden.

IPMBA steunt overal ter wereld nieuwe en bestaande bike teams.
Het biedt een netwerk tussen Bikers, Biketeams, Instructeurs, leveranciers en Organisaties.

IPMBA Opleidingen
In April 1993, na maanden van plannen, kwamen tien instructeurs vanuit heel Amerika samen in Fort Lauderdale, Florida. Daar werden voor het eerst 90 politie bikers uit Amerika en Canada samen opgeleid tot Police Cyclist. Deze bijeenkomst werd gebruikt om alle mogelijk Bike opleidingen te vergelijken en te komen tot een standaard. De opleiding leert de politie biker
fietsvaardigheden,
politie tactieken,
fiets onderhoud,
veilig surveilleren,
wetgeving etc.
Deze curriculum, werd geadopteerd als de (inter) nationale standaard.

De IPMBA heeft in de loop van jaren, naast de opleiding Police Cyclist, meerdere vervolg opleidingen opgezet zoals er zijn:
· IPMBA instructor course
· IPMBA Maintenance Officer course
· IPMBA the intermediate bicycle operations Course
· IPMBA Bicycle Rapid Response team Training
· Emergency Medical Service Cyclist training
· Emergency Medical Service Cyclist Instructor Course

Deze IPMBA trainingen hebben in de afgelopen jaren bewezen de juiste opleidingen te zijn. Naast tactieken en fiets beheersing krijgen ook veiligheid de nodige aandacht.
De opleidingen worden door alle leden gerespecteerd en erkend en zijn niet de opinie van een persoon of bedrijf.
Nog steeds wordt er aan de opleidingen gesleuteld en verbeterd.
Alle opleidingen worden verzorgd door leden van de IPMBA. Die allemaal daadwerkelijk werkzaam zijn in een mountainbike team.
Al deze opleidingen worden verzorgd tegen standaard onkosten vergoeding.



Public Safety Cyclist
In het voorjaar van 2004 kwamen in New Scotland Yard vertegenwoordigers van alle Engelse Police cycle teams samen. Onderwerp was de toekomst van de mountainbike surveillance en een nauwere samenwerking.
Als basis werd direct gedacht aan de IPMBA omdat al Engelse politie en EMS bikers met succes in Amerika hun bike opleiding hebben gevolgd.
De werkomstandigheden zijn in Europa natuurlijk anders dan in Amerika en Canada. Toch waren alle aanwezige het eens dat de structuur van de IPMBA de juiste was voor de toekomst.




 


Doelstellingen vanBikepatrol.nl

Informatie wisseling
Regelmatig krijgt bikepatrol.nl vragen over het starten van een bike Team. Vaak blijken dan twee Agenten, van hetzelfde Bureau, bikepatrol.nl te benaderen, ivm met de mogelijke start van een mountainbike surveillance. Vaak zonder, het van elkaar te weten, dat ze met hetzelfde idee rondlopen.

Standarisering van de opleidingen
Terwijl bij het ene Korps een goede vijf daagse training wordt gegeven terwijl bij sommigen een middagje crossen in het bos als voldoende achten.

Vast leggen van kennis en belangen.
Helaas berusten sommige kaderleden hun volledige kennis van de mountainbike surveillance, op het feit dat ze op de camping wel eens op een mountainbike zitten.

Advies materiaal aanschaf
Politiebudgetten zijn krap en er dient verstandig mee omgegaan te worden, toch blijkt regelmatig weer dat goedkoop, duurkoop is.

Advies over Leveranciers
Leveranciers zijn niet altijd even eerlijk met de hun verkooppraatje.
Politie mountainbikes bijvoorbeeld wat anders dan een wedstrijdfiets voor de Olympische spelen.

Advies over kleding
Je zult maar in een overhemd en stropdas de mountainbike surveillance moeten rijden.

Bikepatrol.nl kan meestal advies geven of zijn netwerken gebruiken voor het oplossen van de boven genoemde problemen. Ook onderhoud Bikepatrol.nl nauwe contacten met het hoofdkwartier van de IPMBA in Amerika en IPMBA leden in Europa.
Kijk eens op de site van de IPMBA en wordt lid.
Vragen of opmerkingen ? Neem dan gerust contact op met infoATbikepatrol.nl.

Voor diegene die moeite hebben met het de kreet IPMBA......Je spreekt
het uit als Aj-pim-ba.

 

 


Contactgegevens .:. Copyrights

Werken in de mountainbike surveillance is simpel. Het enige wat nodig is..........is Training, Beheersing, Wijsheid, Vasthoudendheid, Mensenkennis, Conditie, Discipline, Uitstraling, Durf, Ervaring, Wetskennis, Doorzettingsvermogen en BIKEPATROL.NL