De Militaire mountainbike surveilance

Het militaire rijwiel

Bikepatrol.nl werd enige tijd geleden benaderd door militairen en legerpersoneel. Deze informeerde naar de mogelijkheden van de mountainbike surveillance onder “legergroene” omstandigheden. Dit kwam o.a. doordat de “Paratrooper” tegenwoordig verkrijgbaar is in Nederland.
Bikepatrol.nl heeft natuurlijk zijn kennis en ervaringen beschikbaar gesteld.

Na jaren van afwezigheid komt de fiets dus weer in beeld bij Defensie.
Dit terwijl Nederland al in 1894 werd begonnen met een militaire “wieleropleiding.
De militaire wielrijders werden vooral ingezet bij verkennings- en koeriersdiensten.
Rond 1910 bestonden er al 4 compagnieen met karabijn bewapende wielrijders. Dit werd langzaam opgevoerd. Het rijwiel bewees zijn nut en in 1939 had het Nederlandse leger de beschikking over maar liefst 2 regimenten wielrijders.
In de meidagen van 1940 waren in deze regimenten, 5190 Wielrijders actief met ordonnans-, verkennings- en beveiligingsdiensten.
Van hen sneuvelde er 77.
Na de tweede Wereldoorlog werd het wielrijderskorps niet meer opgebouwd.

 

Toch worden er bij bepaalde eenheden van het leger weer militaire mountainbikes gespot.
Niet zomaar een groene fiets met een "landmacht" sticker maar een uitgekiende mountainbikes.

Voorgeschiedenis
1870. Frans – Pruisische oorlog:
Rowley Turner ontsnapt uit het onder vuur liggend belegerde Parijs op een fiets.
De eerste melding van het gebruik van een fiets in oorlogshandelingen.
1875. Bersaglieri:
Italiaanse militie genaamd Bergsaglieri gebruikt de velocipede ( hoog wieler) voor het overbrengen van orders tijdens oefeningen. Deze fietsen waren uitgerust met lantaarns, geweren, munitie en tas. De gemiddelde snelheid 12 mijl per uur.
1885:
Een Britsche eenheid genaamd de Brigton Rifles gebruikt de velocipede tijdens oefeningen tegen de cavalerie.
Dit was de eerst oefening waar de fiets-troepen gebruikt werden gevechtseenheid.
1892.
Peugeot introduceert de eerste leger fiets de Bicyclette Militaire voor het Franse leger.
1896-1988,
Het 25ste Infantery Bicycle Corps van het Amerikaanse leger wordt opgericht.

1897.
Onderleiding van Luitenant James A. Moss rijden 21 leden van de 25ste Inf. Bicycle Corps in 41 dagen 1900 mijl dwars door Amerika.
Deze tocht door woestijnen, bergen en slecht weer toonde aan dat een snelle verplaatsing op fietsen mogelijk was.

1899-1902.
Het eerste echte gebruik van de fiets was in de Boeren oorlog in 1899. De Boeren gebruikte de fiets om grote afstanden af te leggen bij hun Commando acties achter Britsche linies. De fiets bleek zo succesvol dat na deze oorlog de fiets algemeen werd geadopteerd als bij de legers van Frankrijk, Duitsland, Italië, België, Rusland, Zwitserland en Nederland.


1914-1918 De Eerste wereldoorlog:
Fiets troepen werden aan beide zijde op grote schaal gebruikt. Het Nederlandse leger gebruikte de zijn fietstroepen als mobile reserve bij het handhaven van de neutraliteit.

Glider troops

 

1940-1945 De Tweede wereldoorlog.
• Bij het uitbreken van de oorlog maakte Duitsland massaal gebruik van Fiets troepen bij de invasie van Polen en Noorwegen.
Het Japanse leger veroverde grote delen van Zuid-0ost Azie doormiddel van fiets troepen.
• Duitse Fallschirmjaegers en later in de oorlog ook de Engelse en Amerikaanse paratroepen namen fietsen mee in de strijd.
• Bij de landingen van op de stranden van Normandie kwamen Britsche commando’s aan land met opvouwbare fietsen op hun rug.
• Verzetsgroepen zoals de Franse Maquis en Partizanen maakte uitgebreid gebruik van fietsen bij hun aanvallen op Duitse installaties.

1950-1975, Vietnam
De Vietcong gebruikte de fiets tegen de Franse troepen in de begin jaren 50 en in 1954 bij de belegering van de Franse basis Dien Bien Phu. Alle bevoorradingen van de 50.000 Vietnamese troepen nodig bij deze belegering werd vervoerd met de fiets. Waarneer de fiets was geladen met soms meer dan 200 kilo aan voorraden werd de fiets meer geduwd dan bereden. Dwars door het de jungle over gedekte paden vonden de voorraden een weg naar het slagveld. Eenmaal verlost van de zware vracht fietste de berijder weer terug om nieuwe voorraden te gaan halen.
Na het vertrek van de Fransen en het land verdeelt raakte, kon zelfs massale luchtbombardementen van het Amerikaanse leger niet voorkomen dat via de Ho Chi Minh route wapens en voorraden Zuiden Vietnam werden binnen gesmokkeld.

 

Het Zwitserse leger

 Swiss Fahrrad commando's

Het Zwitserse leger had, voor de laatste reorganisatie, vijf volledige Radfahrer regimenten.

Deze eenheden bestond compleet uit Reservisten die hun uitrusting thuis bewaarden. De uitrusting bestond o.a. uit de fiets en het wapen. Deze eenheden waren voorbereid om te vechten op eigen grondgebied zoals de Boeren Commando’s in Zuid Afrika honderd jaar eerder.

Zie hier een wat ouder Amerikaans verslag over de Zwitserse Radfahrer truppe.
Maar het principe blijft hetzelfde.

Heden, Toekomst.

 

Vredesoperaties.
Het Engelse leger gebruikte mountainbikes om the surveilleren op de scheidingslijn op Cyprus en de straten van Bashra en Bagdad.

 

 

De moderne leger mountainbike
In 1993 begint het 1st Tactical Studies Group (Airborne) van het Amerikaanse leger, met het testen van de moderne mountainbike voor het snel verplaatsen van luchtlandingstroepen. Al snel wordt duidelijk dat de mountainbike sneller is dan enig motorvoertuig voor het verplaatsen van troepen bij minder dan 30 Km en minder. De mountainbike heeft goede rij eigenschappen op de weg maar ook in het onverharde terrein.
Een militair op de fiets blijkt aanzienlijk sneller dan zijn collega te voet en gebruikt daar in tegen minder calorieën.
De mountainbike is niet afhankelijk van B.O.S voertuigen, is geruisloos en heeft niet of nauwelijks een warmte of infrarood signatuur.

 Anytime. Anywhere
No matter where your mission takes you.

Een klein nadeel was het formaat van de mountainbike bij het vervoeren in helikopters en vliegtuigen..
Het antwoord van de Firma Montague was een unieke militare opvouwbare mountainbike “ The Paratrooper ”.
Deze fiets is gebaseerd op de BSA paratrooper bike uit de Tweede Wereldoorlog maar dan in een heel modern jasje.

Deze Paratrooper kan;
1. Worden meegevoerd door elk wiel en rups voertuig, vliegtuig en helikopter.
2. Snelle verkenningen uitvoeren.
3. Manschappen vervoeren.
4. Patrouilles uitvoeren in het terrein en oorden.
5. Objecten, gebieden en flanken bewaken.
6. Verrassing aanvallen uitvoeren op bruggen, installaties en vijandige C.P,s.
7. Troepen die door landingsvaartuigen aan land zijn gezet snel landinwaarts verplaatsen
8. Worden meegevoerd met de parachute, zodat de afstand tussen L.Z. en doel snel overbrugd kan worden.
9 .Dienen als logistiek transportmiddel.
10. Dienen als hulpverlenings middel.

Ivm de vele vragen over de Paratrooper.
Deze is verkrijgbaar via www.montague.nl



 

Dutch Marines on MTB-patrol in Afghanistan

Soldiers on Bikes in Uruzgan
Dutch Marines have taken up mountain bikes to patrol their sector in Tarin Kowt, Afghanistan. Dutch marines yesterday began bike patrols in Tarin Kowt. It is now safe enough to do that. Usually the soldiers ride in all-terrain vehicles and armored vehicles throughout the provincial capital. The marines, part of the battle group, got the bikes so they can make better contact with the population. It is also a practical means of moving faster in inaccessible locations in the city.
The Afghans have responded enthusiastically to the Dutch initiative.

Bron: Min. Defensie NL